Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
W zakresie geodezji i gospodarki nieruchomościami:
- sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości w drodze przetargowej i bezprzetargowej zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami;
- przekazywanie nieruchomości na cele szczególne oraz dokonywanie obrotu nieruchomościami (np. zamiana, darowizna, zrzeczenie się, najem, dzierżawa, użyczenie, użytkowanie);
- oddawanie nieruchomości jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd oraz stwierdzanie wygaśnięcia trwałego zarządu;
- naliczanie i aktualizowanie opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego oraz prawa trwałego zarządu;
- orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości oraz o zwrocie wypłaconego odszkodowania lub nieruchomości zamiennej;
- orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości;
- wydawanie w drodze decyzji zezwoleń na zajęcie nieruchomości w celu ograniczenia sposobu korzystania z tych nieruchomości;
- ustalanie w drodze decyzji odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe;
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności;
- dokonywanie regulacji stanu prawnego nieruchomości (m.in. dziedziczenie ustawowe Skarbu Państwa, współwłasność, oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa ich posiadaczom spełniającym przesłanki ustawy o gospodarce nieruchomościami);
- występowanie do sądów powszechnych z wnioskami o regulację ksiąg wieczystych (m.in. wpis prawa własności, założenie księgi wieczystej, o wpis lub wykreślenie wzmianki o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego, wpis lub wykreślenie hipoteki);
- orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości na obszarze Powiatu;
- regulacje prawne nieruchomości objętych reformą rolną;
- przyznawanie działki emerytalnej nieodpłatnie na własność osobie, która przekazała gospodarstwo rolne na Skarb Państwa za rentę lub jej zstępnemu;
- nadawanie nieodpłatnie właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r. działki gruntu, na której te budynki zostały wzniesione;
- przyznawanie nieodpłatnie osobie, która przekazała gospodarstwo rolne na Skarb Państwa za rentę lub jej zstępnemu, działki gruntu obejmującej budynki, w których znajdują się przydzielone do bezpłatnego korzystania lokale mieszkalne, pomieszczenia gospodarskie;
- regulacja ksiąg wieczystych.
W zakresie zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu oraz własność Skarbu Państwa:
- wykonywanie obowiązków zarządcy nieruchomościami;
- dokonywanie obrotu zarządzanymi nieruchomościami w tym w szczególności najmem, dzierżawą, sprzedażą i użyczeniem;
- wykonywanie wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie nie pogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
- opracowywanie planów uzasadnionego inwestowania w nieruchomości;
- monitorowanie kosztów utrzymania nieruchomości;
- inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu zmniejszanie kosztów utrzymania nieruchomości;
- koordynowanie działań związanych z prowadzeniem ksiąg obiektów budowlanych, niezbędnych dokumentacji budowlanych nieruchomości, niezbędnych okresowych kontroli technicznych i okresowych przeglądów obiektów i urządzeń stanowiących ich wyposażenie techniczne zgodnie z wymaganiami prawa budowlanego;
- nadzorowanie trwałych zarządców nieruchomości Powiatu.
W zakresie prowadzenia katastru (ewidencji gruntów i budynków):
- prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
- wydawanie odpłatnie na żądanie władających wyrysów i wypisów z operatu ewidencji gruntów i budynków;
- zapewnienie gminom nieodpłatnego dostępu do baz danych ewidencji gruntów i budynków;
- prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
- udzielanie informacji na podstawie prowadzonych i posiadanych baz danych na żądanie organów podatkowych, urzędów skarbowych, policji, prokuratury, sądów, KRUS, ZUS, banków, rzeczoznawców, jednostek wykonawstwa geodezyjnego, osób prywatnych do celów emerytalno-rentowych;
- prowadzenie scaleń i wymian gruntów;
- zbieranie danych od prowadzących ewidencję i rzeczoznawców oraz uzupełnianie nimi elektronicznego rejestru cen i wartości nieruchomości;
- udzielanie informacji z tego rejestru rzeczoznawcom majątkowym;
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gminne;
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej i wielkości ich udziałów;
- przygotowanie materiałów przeznaczonych do regulacji stanów prawnych i uwłaszczeń;
- przygotowanie danych do zleceń robót i udział w odbiorach robót.