Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu oraz Starostwa zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
- realizacja dochodów i wydatków na podstawie budżetu Powiatu;
- realizacja dochodów Skarbu Państwa oraz windykacja tych należności;
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, przygotowywanie sprawozdań z wykonania budżetu wraz z oceną wykorzystania środków finansowych;
- analiza projektów budżetów jednostek organizacyjnych, przygotowywanie projektu budżetu Powiatu;
- obsługa finansowa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- współdziałanie z bankami, urzędami skarbowymi, izbą skarbową;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, przeprowadzania inwentaryzacji i ochrony wartości pieniężnych;
- przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji;
- kontrola wykonania planów finansowych;
- opracowanie instrukcji obiegu dokumentów finansowo-księgowych i nadzorowanie jej przestrzegania;
- rozliczanie wykorzystania środków finansowych z funduszy UE i innych źródeł krajowych i zagranicznych;
- prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie dokumentacji płacowej, naliczanie wynagrodzeń i należnych obciążeń od umów zleceń i umów o dzieło;
- naliczanie, pobieranie i odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie społeczne oraz pracownicze plany kapitałowe;
- sporządzanie dokumentacji wymaganej dla ustalenia wysokości kapitału początkowego;
- prowadzenie kontroli wykorzystywania środków publicznych przekazywanych z budżetu Powiatu;
- kontrola realizacji ustaw i innych aktów prawnych w zakresie działalności finansowej w jednostkach podlegających kontroli;
- współpraca z zewnętrznymi instytucjami kontrolnymi;
- sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli;
- przygotowywanie wniosków pokontrolnych;
- kontrola realizacji wniosków pokontrolnych;
- przekazywanie Zarządowi protokołów z przeprowadzonych kontroli i audytów.